Er moet een flyer gemaakt worden. Als communicatiespecialist is dit voor jou gesneden koek. Toch? Vergis je niet, er zit veel in dit proces waar voor bedrijven echt nog wel wat te winnen valt. Lees hieronder vijf veelvoorkomende fouten, die ik bij veel bedrijven tegen ben gekomen.
Een grafisch proces lijkt makkelijk, maar toch zitten hier meer haken en ogen aan dan je denkt. Hoe goed een ontwerp er ook uit kan zien, er zitten aardig wat addertjes onder het gras die over het hoofd kunnen worden gezien.
Het logo is niet in het juiste bestandsformaat
Je flyer is naar de drukker, maar als je een week later de uiteindelijke flyer ziet schrik je even. Het logo ziet er heel slecht uit! Helemaal geblokt en die mooie streep onder je bedrijfsnaam lijkt wel bijna verdwenen. Je had nog wel de hoge resolutie versie van je logo toegevoegd toch? Dit zou best kunnen. Echter als je logo in een pixel formaat (.jpeg, .png etc.) is toegevoegd is dit een realistisch scenario. Zorg ervoor dat je in alle uitingen je originele vector logo gebruikt. Heb je die niet? Vraag deze dan op bij degene die het heeft ontworpen.
De bestanden hebben geen afloop
Wat is dit nu? Je hebt flyers besteld en in plaats van een helemaal blauwe achterkant zit er een gek wit kader omheen! Dit gebeurt als er geen afloop aan het bestand zit. Afloop is een extra ruimte om je uiteindelijke ontwerp heen wat door de drukker of printer af wordt gesneden.
De opgemaakte pdf’s zijn veel te groot in MB’s
Deze fout wordt zelfs vaak door gerenommeerde designers gemaakt. Een poster op bijvoorbeeld A3 die 256mb groot is of zelfs nog groter. Vrijwel altijd wordt dit veroorzaakt doordat het ontwerp niet in een opmaak programma (zoals bijvoorbeeld Indesign) is gemaakt, maar in bijvoorbeeld Photoshop, illustrator of zelfs Word.
Er zijn te veel schijven in het proces
Als tien mensen een zin aan elkaar door moeten geven, zal bij de tiende persoon de zin niet meer hetzelfde zijn als bij de eerste. Dit principe geldt ook voor een proces. Bij iedere schijf is er een reëel risico dat je informatie verliest, of dat deze anders wordt geïnterpreteerd. Zorg dat er dus altijd iemand is die alle info heeft en deze tijdens het proces bewaakt. Of nog beter, zorg voor zo min mogelijk verschillende schijven in je proces.
De kosten van de drukker zijn niet duidelijk
“€500,- voor 400 visitekaartjes?! Vorige keer waren ze veel goedkoper?”
“Ja meneer, maar nu wilde u een vorm die we nog niet eerder hebben gemaakt. Dit betekent kosten voor een stansmes. Bovendien wilde u dat wij de naam veranderde en uw telefoonnummer corrigeerde ten opzichte van uw vorige kaartjes. Hier zijn wij 2 uur mee bezig geweest.”
Een drukker of printer zal met plezier al uw wensen inwilligen, maar zorg er wel voor dat vooraf duidelijk is waar u voor moet betalen. Sommige ogenschijnlijk kleine dingen kosten vaak meer dan je denkt.