Kleurgebruik is natuurlijk essentieel bij communicatie, maar wanneer gebruik je nu eigenlijk RGB, CMYK of PMS? En wat is het verschil? Lees hieronder waar je rekening mee moet houden als je kleur gaat toepassen op jouw communicatie.
Bij het opmaken kun je RGB, CMYK of PMS-kleuren gebruiken. Alle drie zijn ze wezenlijk anders. Verkeerd gebruik kan zelfs heel erg ongewenste resultaten geven! Voorkomen is beter dan genezen. Lees in dit blog wat de verschillen zijn en wanneer je welke moet gebruiken.
RGB (Rood, Groen, Blauw)
Dit is de kleur die je gebruikt voor alles op een beeldscherm. De opbouw van kleur op een beeldscherm is gebaseerd op licht. Dit kun je het beste zien wanneer je alle kleuren op 100% dekking gebruikt. Alle lichtkleuren samen vormt namelijk wit. Dit geldt ook voor jouw ontwerpen. Wat hier verder meteen opvalt is dat het niet de primaire kleuren zijn zoals vroeger ooit geleerd (rood, geel, blauw), maar rood, GROEN en blauw. Sterker nog, groen en rood samen geeft geel. Volg je het nog? Nee? Dat is begrijpelijk. Ik zal dan ook niet in de technische details treden, maar je een bruikbare tip geven. Als je een kleur gebruikt in je digitale ontwerp in RGB, sla dan de RGB-waarde op. Dit is een cijfer waarmee je in andere uitingen dezelfde kleur aan kan houden, mits het voor beeldschermen bedoeld is.
CMYK (Cyaan, Magenta, Yellow, Key)
Bij druk -en printwerk wordt geen gebruik gemaakt van licht, maar van inkt of toner. Dit levert dan ook een andere kleur op als je ze mengt dan op een beeldscherm. Als je Cyaan, Magenta en Yellow mengt, krijg je een soort donkerbruine kleur. Daarom is er nog een vierde toegevoegd, te weten Key (zwart). Zo genoemd, omdat als het Black zou heten men in de war zou raken met de B van Blue. Let op! 100% zwart zal bij drukwerk niet diepzwart zijn, daarom is het van belang in je ontwerp ook ongeveer 30% Cyaan, Magenta en Yellow toe te voegen.
Bij drukwerk wordt er voor iedere kleur een drukgang gemaakt. Op deze manier mengen ze de kleuren tot een full colour afbeelding. Bij printen werkt dit ongeveer hetzelfde, maar dan zal je papier onder de 4 verschillende toners doorgaan in plaats van drukgangen. Omdat er gemengd wordt is hier altijd een bepaalde mate van afwijking in kleur mogelijk. Een klein temperatuurverschil in de ruimte of een ander merk inkt of toner, of zelfs merk printer kan namelijk al van invloed zijn op de uiteindelijke kleur.
PMS (Pantone Matching System)
Om toch een vaste waarde van kleur te behouden is er het PMS-systeem ontwikkeld. Op een Pantone waaier kun je alle kleuren zien en ook bij digitaal ontwerpen kun je uit een Pantone bibliotheek je kleur selecteren. Een PMS-kleur is van tevoren gemengd naar de juiste standaardwaarde. Je hoeft dus maar een enkele drukgang te gebruiken, omdat de kleur al op voorhand is gemengd. Voor printwerk geldt dit echter niet, omdat daar met toner wordt gewerkt. Deze is niet vooraf te mengen en dus zal de kleur alsnog naar een CMYK-waarde om worden gezet. Toch biedt een PMS kleur je hier wel meer zekerheid in de kleur, omdat er een referentie beschikbaar is in de Pantone waaier. Hierop kan de printer dan zijn machine afstellen, zodat de kleur is zoals die zou moeten zijn.
Hopelijk heb je iets aan deze tips, anders help ik je uiteraard graag!